FAQ

Ofte stilte spørsmål om faktura

Vi fakturerer månedlig og etterskuddsvis. 

Når måneden er ferdig sender vi  faktura rundt midten av påfølgende måned. Når du for. eks. venter på september-fakturaen vil den normalt sendes fra oss i midten av oktober, med forfallsdato i november. 

Dersom det er et lite forbruk, kan det legges til rette for tomånedlig fakturering.

 Min side og i Sunndal Energi-appen får du oversikt over dine fakturaer. 

Last ned appen i Google Play og App Store og les mer her.

Har du aktivert valget Tillat eFaktura i nettbanken fanger systemet vårt opp dette.

Du kan også opprette AvtaleGiro i nettbanken, eller be oss sette opp fakturavarsel på e-post. 

Alternativt sendes faktura pr. post. Gebyr ved valg av papirfaktura er kr. 15,- inkl. mva. Nye kunder faktureres ikke gebyr ved førstegangs fakturering.  

Du oppretter eFaktura i din egen nettbank ved å aktivere valget Tillat eFaktura. 

Du må selv godkjenne fakturaen din i nettbanken for at den skal bli betalt.

Du oppretter AvtaleGiro i nettbanken din:
- Har du allerede betalt en faktura til oss kan du takke Ja i nettbanken.
- For å opprette AvtaleGiro manuelt kontakter du oss for kontonummer og KID.

Kombiner AvtaleGiro med fakturavarsel på e-post eller eFaktura. På denne måten sparer du gebyr for papirfaktura. 

Ta kontakt med oss for å få faktura tilsendt på e-post. Fakturaen kommer da vedlagt som pdf.

Hvis du har behov for å dele opp eller utsette betaling av faktura, ta kontakt med oss.

Du blir belastet med forsinkelsesrenter i henhold til gjeldende satser.

På Min side kan du eksportere priser og forbruk til Excel:
- Logg inn på Min side
- Klikk på Måler og videre på Forbruk
- Fyll inn dato for perioden du ønsker å hente
- Huk av for Vis pris
- Klikk på Excel-ikonet for å laste ned

Prisgrunnlag hentes fra Nord Pool, og forbruket fra Elhub.no.

Mindre avregningsdifferanser kan oppstå da faktura oppgir to desimaler og systemet for fakturering (Elhub) beregner med tre desimaler.

Har du spørsmål knyttet til nettleien må du ta kontakt med ditt lokale nettselskap. Sunndal Energi har gjennomfakturering med SuNett AS.

Strømstøtte for høye strømpriser gjelder for husholdninger og boligselskap, og innebærer at kundene får utbetalt et beløp basert på sitt eget strømforbruk time for time med tilhørende støttesats for sitt prisområde. Støttesatser og mer informasjon om ordningen finnes på nettsiden til Reguleringsmyndighetene for energi 

Dersom du har spørsmål eller er uenig i noe ber vi deg ta kontakt med oss. 

Ved en eventuell uenighet om strømfaktura som ikke kan løses mellom deg som kunde og oss som selskap kan du klage til Elklagenemda, www.elklagenemda.no

Gjelder det fjernvarme har alle som er pålagt å tilknytte seg fjernvarmeanlegg rett til å klage til konsesjonsmyndigheten over priser og andre leveringsvilkår.
For informasjon se Fjernvarmepris - NVE

Vi tilbyr EHF (elektronisk handelsformat) til våre bedriftskunder. Ta kontakt med oss.

Scroll til toppen