Ofte stilte spørsmål om Fjernvarme
Noen av våre målere er fjernavlest, andre krever manuell avlesning.
Dersom du må lese av din måler mottar du SMS med påminnelse om måleravlesning den 1. hver- eller annenhver måned.
Det fremgår av din faktura om måleren er fjernavlest (automatisk) eller manuelt avlest av deg.
Avleser kan også stå som interpolert. Da har vi beregnet en stand tilbake i tid ut i fra en avlesning vi har mottatt etter dette.
Står avleser som Stipulering maskinelt har vi beregnet en stand ut i fra historisk forbruk på måleren på grunn av manglende avlesning. Kunder som er stipulert over en viss periode blir kontaktet direkte for avlesning, men for å bli fakturert ut i fra reelt forbruk anbefaler vi at du leser av og melder inn målerstand regelmessig.
På Min side
Logg inn på "Min side" og registrer måleravlesningen.
Hvis du oppdager at du har lagt inn feil målerstand, så start om igjen. Fakturering tar hensyn til siste innlagte målerstand.
Via SMS
Du må melde deg på denne tjenesten for å benytte den (første gang):
- Skriv seam start kundenummer målernummer og send melding til 26166
Når du skal levere målerstand:
- Skriv seam målerstand og send melding til 26166
- Dersom du leverer målerstand for flere målere, må du skrive seam målernummer målerstand.
Eksempel: Måler 12500 og målerstand på 132000, skriver du: seam 132000.
Har du to målere skal du angi målernummer: seam målernummer målerstand.
Du vil få beskjed om forbruk siden siste avregning. Send på nytt dersom det blir feil. Det blir også her tatt hensyn til siste innlagte målerstand.
SMS om måleravlesning kan besvares i 72 timer fra du mottok den.
Det er også mulig å melde inn måleravlesning pr. e-post eller via sentralbordet.
Kontroller at alt virker riktig i tekstmeldingen, sammenlign gjerne med tidligere avlesningen for å se om noe avviker.
Dersom du stadig får avlesningen avvist ta kontakt med oss.
Det kan være flere grunner til og avhengig av hvilke problemer du opplever har vi forsøkt å samle noen scenario.
Er det varme i ett rom men ikke et annet kan det være batteriet i termostaten som må skiftes. Radiatorer kan forsøkes ventileres.
Kontakt rørlegger dersom du har for eksempel har varmtvann men ikke varme.
Dersom både varme og tappevann er borte, ligger det som regel på Sunndal Energi sin sentral eller i fjernvarmenettet..
Ved planlagt vedlikehold som påvirker leveransen til deg som kunde varsler via om dette via SMS. Større driftsforstyrrelser eller avbrudd varsles også.
Se også drifts- og vedlikehold instruksen for kundesentral.
Sunndal Energi drifter fjernvarmenettet. Ved planlagt vedlikehold som påvirker leveransen til deg som kunde varsler via om dette via SMS. Større driftsforstyrrelser eller avbrudd varsles også.
Du kan kontakte oss på følgende måter:
Mandag - fredag (kl. 08:00 - 15:00) telefon 71 68 95 50
Utenom normal arbeidstid (kl. 15:00 - 08:00) og i helger/på offentlige fridager - telefon 902 04 905
Alle som er pålagt å tilknytte seg fjernvarmeanlegg har rett til å klage til konsesjonsmyndigheten over priser og andre leveringsvilkår.
For informasjon se Fjernvarmepris - NVE
Strømstøtte til fjernvarmekunder beregnes ut fra Nord Pools månedspriser og tar utgangspunkt i de til enhver til gjeldene terskelsatsene for strøm. For mer informasjon se Kompensasjonsordning for høye strømpriser - NVE.