FAQ

Ofte stilte spørsmål om strøm

Strømprisen inkluderer kostnadene til såkalte elsertifikater som går med til å finansiere utbygging av ny, fornybar energi som for eksempel vind- og vannkraft i Norge og Sverige.

Det er forventet at denne kostnaden vil avta og forsvinne helt i år 2035. Les mer om elsertifikater på nve.no.

Strømstøtte (kompensasjonsordningen) for høye strømpriser gjelder for husholdninger og boligselskap (borettslag, boligsameier, boligaksjeselskap mm.). Støtteordningen innebærer at kundene får utbetalt et beløp basert på sitt eget strømforbruk time for time med tilhørende støttesats for sitt prisområde.

Fra 1. september 2023 beregnes strømstøtten time for time.

Fra 1. januar 2024 er terskelverdien 73 øre/kWh.

Kunden får støtte i de timene der elspotprisen i prisområdet er høyere enn 73 øre/kWh (terskelverdi). I disse timene får kunden støtte for 90 % av beløpet over 73 øre/kWh (kompensasjonsgrad). Det tas hensyn til merverdiavgift i de prisområdene hvor kundene betaler det. Da legges det til 25 % på støttesatsen.   

Støttesatsene for hvert prisområde vil publiseres på denne siden fremover.

Støtten du får trekkes først fra nettleien. Dersom summen overstiger den månedlige nettleien, blir beløpet utbetalt til din bankkonto eller trukket fra strømregningen. 

Dersom du er misfornøyd med noe ber vi deg ta kontakt med oss. Vi er tilgjengelig på telefon 71 68 95 50 mellom 8-15 hverdager og via e-post firmapost@sunndalenergi.no.

Ved en eventuell uenighet som ikke kan løses mellom deg som kunde og oss som selskap kan du klage til Elklagenemda, www.elklagenemda.no.

Nettleie er det du betaler nettselskapet for å transportere strømmen hjem til deg, og dekker transport av strøm og drift av nettet.  

Når du bruker strøm må du betale for to produkter. Du betaler nettleie for å få fraktet strømmen fra der den produseres gjennom ledningsnettet og hjem til deg, og du betaler en strømpris for strømmen du kjøper fra strømleverandøren du har. Strømledningen inn til huset ditt eies av ditt lokale nettselskap, så du kan derfor ikke velge nettselskap selv. Nettopp derfor er nettvirksomheten definert som en monopoloppgave der nettleien er strengt regulert av nasjonale myndigheter.

Nettselskapene kan ikke bestemme nettleien på egen hånd. Det gjør Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE). NVE stiller krav til hvilke oppgaver nettselskapene skal utføre, blant annet at de må ha beredskap for å rette feil så raskt som mulig. NVE avgjør også hvor store inntekter nettselskapene kan få fra nettleien, blant annet utfra hvor mange kunder de har og hvor mye nett som skal vedlikeholdes. Rundt halvparten av nettleien er avgifter til Staten. For mer informasjon om nettleie se NVE sine hjemmesider

Av nøytralitetshensyn ligger informasjon om nettleie, strømbrudd, elsikkerhet og lignende, på nettsidene til ditt lokale nettselskap. Denne informasjonen finner du hos det nettselskapet du er tilknyttet.  

Nettselskapet skal kontaktes ved spørsmål om blant annet:

  • Strømbrudd
  • Feil måledata
  • Feil/skade på anlegg eller linjer
  • Jordfeil
  • Tekniske forhold
  • Flytting/omlegging av strømnett
  • Kabelpåvisning
  • Tilsyn av elektriske anlegg
  • Nye installasjoner

Gjennomfakturering

Nettleie kommer i tillegg til strømprisen og faktureres av kundens lokale nettselskap eller ved gjennomfakturering. Sunndal Energi AS har gjennomfakturering med SuNett AS.

For mer informasjon om gjennomfakturering se NVE sine nettsider

Dersom det på din strømregning står Leveringspliktig kraft eller lignende, betyr det at du ikke kjøper strøm fra en strømleverandør. Dette kan for eksempel skje om du bytter bolig og at det bare er nettselskapet ditt som har fått beskjed om det.

Leveringsplikt er i utgangspunktet dyrere enn å kjøpe strøm fra kraftleverandør. Ta kontakt med oss om du ønsker informasjon om våre strømavtaler. 

Brukt bestillingsskjema knyttet til den avtaletypen du ønsker. 

Etter å ha fylt ut personlig informasjon finner systemet ditt/dine anlegg. 

 

Scroll til toppen